X
تبلیغات
محسن چاوشي - زندگینامه محسن چاوشی :

زندگینامه محسن چاوشی :

محسن چاووشی یکی از خوانندگان جوان و پرطرفدار ایرانی است . او در هشتم مرداد ماه 1358 ، در خرمشهر متولد شد. رشتهً تحصیلی او حسابداری است .فعالیت موسیقی را تقریبا از سالهای 70 شروع کرده و بتدریج بالا آمده تا اینکه دراواخر سال 1383 اولین آلبوم خود را منتشر کرد.

آلبوم  نفر ین
در بهمن 82 آلبومی میان جوان ها رواج پیدا کرد بنام " نفرین " . اکثر افرادی که آنرا گوش می کردند می پنداشتند که این آلبوم را " سیاوش قمیشی " یکی از خوانندگان لس آنجلسی اجرا کرده است . عده ای دیگر که تفاوت میان صدای خواننده و سیاوش قمیشی را فهمیده بودند معتقد بودند خواننده ی نفرین "(مجتبی کبیری )" ( یکی از خوانندگان داخلی که شبیه به سیاوش قمیشی می خواند ) است . تا اینکه بعد از گذشت چندی مشخص شد خواننده ی آلبوم نفرین " محسن چاووشی " می باشد. این آلبوم به صورت غیر قانونی وارد بازار شده بود و مجوز وزارت ارشاد را دارا نبود . در مصاحبه ای از او می خوانیم که این کارها به عنوان اتود به وزارت ارشاد تحویل داده شده بود تا آنها نظریه ی نهایی را روی آن اعلام کنند . وزارت ارشاد معین کرده بود که دو تراک این آلبوم باید حذف شود و از اتو تیون ( صاف کننده ی کامپیوتری صدا ) هم کمتر استفاده شود . مابقی کارها یکسری از مجوزهای لازم را گرفته بودند . همین که محسن می آید تا اصلاحیه ها را انجام دهد می بیند که آلبوم با کیفیت پایین دارد دست به دست می گردد و وبلاگ های انتشار موسیقی هم آن را برای دانلود قرار داده اند ! اینگونه آلبوم کفتر چاهی ( که به نفرین معروف است ) بدون مجوز وارد بازار موسیقی شد و باز هم در حرفهای محسن داریم که او خود بر آن شد تا آلبوم با کیفیت بالا را میان مردم پخش کند تا لااقل کارهایش بی کیفیت نباشند . در همان مصاحبه ها او بعد از دو سال اعلام کرده که از خواندن ترانه ی نفرین پشیمان است و حتی آنرا یک ترانه ی طنز می داند ، چرا که هیچ عاشقی معشوقش را نفرین نمی کند.


آلبوم خودکشی ممنوع
تقریبا یکسال گذشت . تابستان 84 آلبومی به نام " خودکشی ممنوع " وارد بازار شد . چاووشی در این آلبوم قطعاتی از اشعار آلبوم کفتر چاهی را جدا کرد و آنها را پشت سر هم بر روی موزیکی خواند و با این کار خود به همه فهمانید که آلبوم کفتر چاهی را او خوانده است . در آلبوم خودکشی ممنوع دو فرد دیگر نیز معرفی شدند. محسن یگانه و حامد هاکان از هم خوانان محسن چاووشی در این آلبوم بودند . این آلبوم هم به طور زیرزمینی پخش شد.

در آهنگ خودکشی ممنوع ، شعر اصلا خودکشی را رد و یا تایید نمی کند . اما محسن چاووشی با اضافه کردن مصاحبه ای که بین خودش و حامد هاکان در میان آهنگ ترتیب داده گفته که خودکشی کار درستی نیست و همچنین حدیثی را از حضرت علی نقل می کند . عده ای معتقدند در ابتدا تراک خودکشی ممنوع بدون این قسمت بوده و بعدا این قسمت به آن اضافه شده . در کل این آلبوم محسن هم بدون مجوز راهی بازار شد و افراد بیشتری را به او علاقه مند کرد

 

آلبوم بعدی محسن لنگه کفش بود که در زمستان 84 وارد بازار شد و باز هم به صورت زیر زمینی. البوم لنگه کفش آلبومی بود که بعد از کار خودکشی وارد بازار شد.بعد از این آلبوم به علت اختلاف سلیقه در انتخاب اشعار و نوع وسبک کار همکاری محسن چاوشی و حامد حاکان پایان یافت.

محسن چاوشی در سال 85 نیز آهنگسازی کار داریوش مهرجویی یعنی علی سنتوری را عهده دار شدو در این فیلم چند ترانه به یاد ماندنی را خواند که با چهره بهرام رادان این کارها در فیلم قرار گرفت که متاسفانه این کار هم به دلیل برخی مسایل هیچ گاه مجوز اکران نگرفت .

چاوشی در شهریور 85 آلبوم متاسفم را ارایه داد که در آن با فرزاد فرزین و محسن یگانه و همینطور دی جی عابد همخوانی کرده بود.

نقد كامل آلبوم متاسفم اثري ديگر از محسن چاووشي

>> متاسفم برات ای دل ساده <<




بالاخره بعد از حدود 9 ماه انتظار آلبوم متاسفم چهارمین آلبوم محسن وارد بازار شد .متاسفم شاید اولین آلبومی در تاریخ موسیقی ما بود که از ماه ها قبل از انتشارش این قدر جنجال و حاشیه در موردش درست شد. روزی نبود که مطلبی درباره این آلبوم روی سایت ها یا مجله ها دیده نشه.دلیل ایجاد این حاشیه ها هم متعدد بود متاسفم قرار بود اولین آلبوم مجاز محسن چاوشی در بازار موسیقی ایران باشه.صحبت های زیادی می شد که این آلبوم از هر جهت یک سر و گردن بالاتر از آلبوم های قبلی محسن قرار می گیره. رضا فوادیان تنظیم کننده سه آلبوم قبلی محسن جای خودش رو به شهاب اکبری داده بود که تا اون موقع کسی با سبک وشیوه کارش اشنایی نداشت.این حاشیه ها حتی درباره اسم آلبوم هم وجود داشت اولین بار متاسفم به عنوان اسم آلبوم معرفی شد بعد از مدتی شایع شد که اسم آلبوم به من هنوز زنده ام تغییر کرده که بالاخره با همون اسم متاسفم بیرون امد حتی اسم تعدادی از تراک های آلبوم هم به بیرون درز کرد.حاشیه های آلبوم به اینجا ختم نشد .صحبت های زیادی درمورد اهنگ خیانت وقرار گرفتن یا قرار نگرفتنش در آلبوم وجود داشت. از طرفی هم محسن در چند مصاحبه اعلام کرده بود که در البوم جدیدش از سازهای سنتی استفاده می کنه که این توهم رو بوجود اورده بود که آلبوم رنگ وبوی سنتی به خودش می گیره. بعضی از وبلاگ ها هم خبر از هم خونی محسن با فرزاد فرزین و مهدی مقدم و خود شهاب در این آلبوم می دادن.در هر حال متاسفم بعد حدود 6 ماه از انتشار لنگه کفش وارد بازار شد.کیفیت کارازسه آلبوم قبلی محسن کاملا بالاتر بود.تنها بعد 48 ساعت از بیرون اومدن آلبوم نسخه های رایتی اون در بازار به طور گسترده منتشر شد . دقت کنید که حتی آلبوم بزرگترین خواننده های داخلی وخارجی ما هم غالبا بعد از یکی دو هفته با چنین و سعتی منتشر نمی شد. صرف نظر از تمام حاشیه های دور و ور این آلبوم تصمیم گرفتیم این بار فقط از دید یک شنونده و یک مخاطب به این آلبوم نگاه کنیم یعنی یک یک برسی اجمالی از آلبوم بدون توجه به حاشیه های آن :

متاسفم در کل از 9 تراک تشکیل شده بود.شامل 4 تراک اکتیو و 5 تراک لایت برای شروع بهتره این اعداد رو با سه البوم قبلی محسن مقایسه کنیم:

آلبوم نفرین 8 تراک:  شامل سه اهنگ ترنس یک شش وهشت بندری وسه اهنگ لایت

 آلبوم خودکشی ممنوع 10 تراک: شامل 3 ترنس یک اهنگ شش وهشت و 4 اهنگ لایت و یک ریمیکس از البوم نفرین آلبوم لنگه کفش 9 تراک: شامل 3 ترنس یک ششو هشت اسلو و 5 تراک لایت

می بینیم که ترکیب سبک های مختلف در آلبوم متاسفم با آلبوم های قبلی محسن چندان تغییری نکرده.بر خلاف آلبوم نفرین ولنگه کفش این کار به صورت اتود منتشر نشده وتمام تراک ها بعد از تنظیم نهایی وارد آلبوم شدند.تنظیم کارها به صورت ترکیب سیکوانس(تنظیم های کامپیوتری) واکوستیک(ضبط زنده سازها) انجام شده و بار اصلی تنظیم ها هم بر دوش شهاب اکبری بوده . در تنظیم تعدادی ازقطعات از ساز های سنتی استفاده شده مثل قطعه متاسفم از طرفی با کمی دقت متوجه می شویم که صدای محسن در این آلبوم با آلبوم های قبلی اندکی فرق کرده در واقع صدایی که در این آلبوم می شنویم صدای اصلی محسن است بدون هیچ گونه افکت یا دستکاری الکترونیکی.جالب انکه حتی در بعضی از قطعات نحوه تحریر زدن های محسن به شیوه سنتی انجام می شود(اهنگ خیانت).اجرای محسن درمتاسفم کاملا حسی بوده ولی در بعضی قطعات مثل نفس بریده یا نا مادری(گل سر) این حس وحال در صدای محسن به اوج می رسد.در متاسفم برای اولین با صدای دو ترانه سرای اصلی محسن یعنی حسین صفا (کم تحمل) وامیر ارجینی (پرنده) را هم می توانیم بشنویم آلبوم از نظر تعداد هم خوانان آلبوم شلوغی است فرزاد فرزین (نفس بریده) شهاب اکبری (عروس قصه) محمد بهراد جاسمی(صدای زمینه) اردشیر عزیز دوست (آواز ابتدایی قطعه فلسطین که با لهجه گیلکی اجرا می شود) وسرانجام حضور دوباره محسن یگانه که صدایش بصورت زمینه در قطعه نفس بریده شنیده می شود اگر فضای دو آلبوم اول محسن را شاد فرض کنیم دوآلبوم اخیر محسن یعنی لنگه کفش ومتاسفم بسیار سنگین تر شده اند وبه خصوص در آلبوم اخیر غم الوده تر . در اصل به جز اهنگ عروس قصه سایر قطعات فضایی کاملا غمگین دارند. اشعار بکار رفته بعضا بیانگر اوج اندوه ورنج شاعران انهاست نمونه واضح ان را می توان در ترانه پرنده سروده امیر ارجینی یافت که ان را در سوگ از دست دادن برادر کوچکتر خود نوشته است

در اینجا می خواهیم ترانه های آلبوم را یک به یک بررسی کنیم :

(متاسفم) شاهکاری از حسین صفا.اثری که بیانگر تمام آلام ودردها وحسرت های سراینده ان است.شعر از چنان قدرتی برخوردار است که نمونه ان را به سختی می توان در اثار دیگر مشاهده کرد.سادگی کلمات به کار رفته در کنار معنی سنگین ان موجب تاثیر عمیق تر اثر شده است.شعر با وجود ظاهر ارام وبدون خشونتش مملو از خشم است.خشم از زمانه ای که سادگی ویک رنگی بزرگترین گناه ومستوجب عذاب است.خشم از جامعه ای که جواب عشق ومحبت را با نفرت وکینه میدهند.کار به صورت ترنس ضبط شدودر تنظیم ان ساز بندی سنتی هم استفاده شد .متاسفم ترانه ایست که در واقع زندگی نامه بسیاری از ما والبته زندگی نامه خود محسن است!!!

(عروس قصه) تنها اهنگ شاد آلبوم جدید همین عروس قصه است.کاری بسیار اکتیو بصورت ترنس و DJ .آهنگ سازی کار را مانند همیشه خود محسن انجام داد و DJ کردن ان را به عابد داد.استفاده از جملات بریده انگلیسی در طول اثر به زیباتر شدن آن کمک کرددر عروس قصه برای اولین بار صدای شهاب اکبری را هم در کنار صدای محسن می شنویم .صدای شهاب بر عکس صدای محسن صاف ودر اصطلاح تنور است که ترکیب ان با صدای خشدار وبیس محسن کار جالبی را به وجود می اورد.

(پرنده) امیر ارجینی در اصل کار را به یاد برادر مرحوم خود سرود.از خط به خط و کلمه کلمه ان می توان رنج ودرد امیر را در سوگ برادر کوچکتر درک کرد.با توجه به مضمون اثر محسن کار را به صورت لایت ساخت .کار به یکی از زیباترین ترانه های البوم تبدیل شد .اثری گیرا وتاثیر گذار.بی شک پرنده یکی از اثار ماندگار موسیقی ما خواهد شد کاری که آرامش بخش و یادآورنده گذشته ها.

(نفس بریده) بی شک اگر محبوب ترین قطعه آلبوم جدید نباشد یکی از دو سه انتخاب اول است سبک کار به صورت ترکیبی ترنس ولایت است آهنگ بصورت لایت شروع وبه ترنس می رسد دوباره لایت وباز هم ترنس می شود ودر آخر به صورت ترنس ادامه میابد .همصدایی فرزاد فرزین که به اذعان تمام کسانی که کار را گوش داده اند یکی از بی نقص ترین کار های خود را ارائه داده باعث بالا تر رفتن کیفیت کار شده است همانطور که گفته شد سبک کار به صورت ترنس لایت است که تا به حال چه در داخل وچه در خارج کشور هیچ یک از آهنگ سازان ایرانی کاری در این سبک ارائه نداده اند.

(گل سر) در ابتدا قرار بود با نام نا مادری ارائه شود .اثر تاثیر گذاری از ترانه سرایی جوان به نام یاها کاشا نی.ترانه به گونه ای گفته شده که انگار از زبان یک کودک جاری می شود.کمتر مادری است که این کار را گوش کند وبغض راه گلویش راسد نکند .عجیب آن که محسن چنان با این شعر حس گرفته وخود را مانند بازیگری که در نقش خود فرو رفته در حال وهوای اثر غرق کرده که سوز وگداز صدایش در این کار با کارهای قبلی او قابل مقایسه نیست.

(خیانت) کاری که از یک سال قبل از انتشارش چنان جنجال وحاشیه ای برایش درست شد.شعر کار سروده خانم ترانه مکرم است. در این کار حس وحال اضطراب ودلواپسی یک عاشق را به صورت ترانه بیان کرده است عاشقی که تصور می کند عشقش در حال خیانت به اوست.

(کم تحمل) کاری لایت وعاشقانه با شعر زیبای حسین صفا.تصویر گر نیاز عاشق به معشوق به ساده ترین وروان ترین شکل ممکن صدای گرم خود حسین صفا را هم می توانید در کار بشنوید.

(ابرای پاییزی) در روزگار عجیبی زندگی میکنیم. روزگار تنهایی ها وغم هایی که انتهایی ندارند ابرای پاییزی از همین تنهایی ها می گوید.اهنگ به صورت لایت ساخته شده و تنظیم آن بسیار زیبا و کار شده انجام داده شده تا حس وحال کار به خوبی منتقل شود . کار در بعضی مناطق بسیار طرفدار پیدا کرد و مانند پرنده یکی از اثار ماندگار این آلبوم خواهد بود.

)فلسطین) ترکیبی از شعر امیر ارجینی با صدای محسن در کنار آواز گیلکی اردشیر عزیز دوست. اخرین قطعه ای بود که برای آلبوم ساخته شد.

شاید مناسب ترین تشبیه برای آلبوم متاسفم تشبیه کودکی باشد که بعد از گذراندن دوران کودکی اکنون به سن بلوغ رسیده است.آلبومی که اگر ذره ای انصاف داشته باشیم باید تایید کنیم از تمامی اثار ارائه شده این چند سال موسیقی ما یک سر و گردن بالاتر است آهنگ سازی واشعار بکار رفته به معنی واقعی کلمه فراتر از استاندارد های امروزی موسیقی ماست. و در آخر این که متاسفم به وضوح نشان از بلوغ فکری وهنری محسن چاوشی در عرصه موسیقی دارد.

 

شباهت فرش دستباف با آهنگ هاي محسن چاووشي

ميخواستم واقعيتي را براي شما نقل كنم كه بيشتر اونهايي كه بر روي صدا و آهنگ هاي آقاي چاووشي تأمل ميكنند و نظر ميدهند به اين موضوع پي برده اند كه آهنگ هاي چاووشي هرچه قديمي تر ميشود زيباتر و دلنشين تر با خاطرات فراوان همراه ميشود
بر خلاف خواننده هاي كه امروزه براي پاپ ايران آهنگ سازي كرده و يا خوانندگي ميكنند آهنگ هاي اين مرد اهل اهواز ماندگارتر ميشود و در يكي از مصاحبه هاي محسن با مجلات خوانديم كه او گفته بود كه مهم بيشتر ماندن اهنگ است (ماندگار بودن اثر)
و ما به واقعيت مي بينيم كه آهنگ هاي 3 سال پش محسن هم هنوز در اتومبيل ها و مغازه ها و ..... شنيده ميشود و مردم هم أنها را زمزمه ميكنند
وقتي به اين واقعيت پي مي بريم مي فهميم كه صداي چاووشي مانند فرش دستباف هر چه ميگذرد بهتر و گرانقيمت تر ميشود
وقتي آلبوم لنگه كفش به بازار امد همه مي گفتند كه نوع آهنگ ها به نسبت آلبوم هاي قبلي محسن زيبا نيست . اما وقتي آلبوم متأسفم به بازار آمد نظر ها نسبت به آلبوم لنگه كفش كمي متفاوت شد
من ميخواهم به آنهايي كه مي گويند آلبوم متأسفم به نسبت آلبوم هاي قبلي زيبا نبوده بگويم كه سخت در اشتباه هستيد و بالاخره اين واقعيت به شما ثابت خواهد شد كه كيفيت شعرها بهتر از آلبوم هاي قبلي ميباشد
لازم به ذكر است كه آهنگ هاي قديمي محسن همراه با كوله باري از خاطره ميباشد براي اينكه به اين واقعيت هم برسيد سري به آهنگ قديمي محسن زده تا متوجه شويد كه جز واقعيت چيز ديگري براي شما ننوشته ام .

یادداشت دیوید منیعی ،پژوهشگر موسیقی ملل و فارغ التحصیل کالج موسیقی واشنگتن رو در چلچراغ هفته گذشته خواندم و بسیار باعث انبساط خاطرم شد(انبساط بود ؟)  این اولین باری بود که  یک نظر و  تحلیلی درست حسابی  از یک کارشناس موسیقی راجع به موسیقی و صدای محسن چاوشی منتشر شد با عنوان "قهوه بدون شیر و شکر " که با این تیتر  کاملا موافقم .

بی شک محسن چاوشی مظلوم ترین خواننده ی تاریخ ایران است که بارها بدون اجازه آثارش را در اینترنت پخش کردند از جمله در آخرین آن ها فردی مبتدی بنام علی جعفری که بدنبال مشهوریت بود 3 تا از آهنگ هایی رو که محسن چاوشی پارسال در استودیو خوانده بود و هنوز پخش نکرده بود رو با اسم همخوانی با محسن چاوشی بیرون داد که هرکس این کارها (توی شهری که تو نیستی-نرگس بیمار-کاری نکن)رو گوش می کرد تعجب میکرد که محسن چاوشی چطور حاضر شده با همچین فرد مبتدی همخوانی کنه.

سوءاستفاده اين شخص تنها براي مطرح كردن نام خود بوده و بس.
اما ممكن است كه باز هم براي شما سوالي پيش آمده باشد كه اين كارها چطور دست اين اشخاص است ؟
تمام اين ترك ها و دمو هايي كه در اين مدت پخش شد همه مربوط سالهاي گذشته كاري محسن چاووشي است
و كارهايي كه به دلايلي محسن چاووشي تمايلي به پخش آنها نداشته.
در كل بعد از آلبوم متاسفم هنوز كاري به طور رسمي از محسن چاووشي عرضه نشده و تمام اين كارها بدون اجازه و رضايت آقاي چاووشي بوده است.
و در آخر باید بگویم بالاخره داستان طولانی مجوز ندادن به محسن چاوشی به اتمام رسیده ومجوز آلبوم "یه شاخه نیلوفر" صادر شده و این آلبوم اواخر مهرماه با مجوز رسمی وارد بازار میشود.

محسن چاوشی بجز یه شاخه نیلوفر دو آلبوم دیگر هم آماده پخش دارد که نام یکی از این آلبوم ها که بعد از مدتی پس از پخش یه شاخه نیلوفر منتشر خواهد شد "من خودم سیزدهم" است که کار تنظیم این آلبوم را محمدرضا آهاری انجام داده است.

بسیاری از تنظیم کننده های مطرح کشورمان از جمله (الیاس شیرزاد و...) بارها اعلام کردند مایلند با محسن چاوشی همکاری کنند چون مسلما همکاری با محسن چاوشی می تونه نقطه ی عطفی در کارنا مه ی هنری این افراد باشه.چنان که نام شهاب اکبری و حتی رضا فوادیان بعد از همکاری با محسن چاوشی بر سر زبان ها افتاد.سیاوش قمیشی خواننده ی بزرگ ایران در آخرین مصاحبه رسمی خود اعلام کرد مایله با محسن چاوشی همکاری داشته باشه.

در آخر باید بگم در این عکس ماکت اینسرت آلبوم" یه شاخه نیلوفر"رو برای شما قرار دادم.

به عنوان یک انسان..یک دوست..یک همکار..یک هوادار..یا هرچی که میشه اسمش رو گذاشت وظیفه خودم میدونم که از حق هنرمندی که احساس میکنم مورد ظلم قرار گرفته دفاع کنم.صبر و استقامتی که محسن چاوشی برای رسیدن به هدفش (گرفتن مجوز)به خرج داد می تونه یه الگو مناسب برای تک تک ما تو زندگی باشه.

محسن چاوشی هم می تونست مانند خیلی های دیگه با بی مهری هایی که دید از این مملکت بره ولی موند و صبر کرد.تلاش کرد تا به هدفش رسید.

به امید توفیق هرچه بیشتر...

 پدرام



 

+ نوشته شده در  هفدهم شهریور 1387ساعت   توسط پدرام |